3 Nisan 2010 Cumartesi

Osmanlı gemileri...

Osmanlı Deniz Tarihinde gemiciliğin gelişimini üç ayrı dönemde, kürekli gemiler (kadırga) dönemi, yelkenli gemiler (kalyon) dönemi, buharlı gemiler dönemi olarak incelenebilir. 

Gemiler; 
Ağrıbar-Ağrıpar-Korvet (Üç direkli büyük harp gemisi),  Aktarma,   
Barça(Nakliye ve savaş gemisi), Baştarda(Kadırganın büyüğü), Bartun-Burtum(büyük savaş gemisi),  Brik(her iki direği kabasorto denen dört köşe yelkenli), Brolik(Sığ yerlere girebilen hafif donanma gemisi ), Burton,  Bumbarta-Bombarta,
Celiyye(Nehir ve ırmaklarda kullanılan hafif gemi),
Çamlıca(Tuna gemilerinden Çam gemisi), Çekeleve-Çekelve(İki direkli yük gemisi), Çete kayığı,  
Firkate,  Firkateyn(Üç direkli savaş gemisi),
Ganbot, Geç gemisi, Gırab(Uzun, başı sivri ve keskin bir ağır donanma gemisi), Göke, Gulet,  Gurab (iki direkli savaş gemisi),  
Harraka,
İnebolu kayığı, İşkampoye-İşkampavye(Tuna gemilerinden),
Kadırga(Çekdiri sınıfında  savaş gemisi),  Kalite, Kalyata, Kalyon(rüzğarla gidenüç direkli, yelkenli savaş gemisi), Kancabaş-Şayka, Kapak-Kaypak(iki ambarlı savaş gemisi), Karaka, Karamürsel,  Karavele,  Kırlangıç, Korvet(Ağrıpar), Kotra, Kütük, 
Mavna(İki katlı ),  Mavuna, Melekse,  
Palaşkerme, Pereme, Pergandi, Perkende(Baş tarafında topu bulunan ağır donanma gemisi), Pink,  Polaka,
Şayka, Şalope-Şalupa(Haberleşme gemisi), Şebek, Şehtur-Şahtur(Fırat nehrinde eşya taşır),  Şehtiye(Şitye de denir.), 
Tonbaz, 
Uçurma, Uskuna(birinci direğinde kabasorta ve ikinci direğinde sübye denen düz yelken bulunur.), 
Üç anbarlı, Üstüaçık(Tuna' da kullanılan gemi), 
Varnabeş çiftelisi,

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder