Anadol,
Türkiye'de
toplu olarak üretilen ilk otomobil markasıdır. Otomobilin en önemli
parçası olan motor ithal olarak temin edilmiştir. Türkiye'de ilk
tasarlanan ve ilk üretilen otomobildir. Dönemin Cumhurbaşkanı Cemal
GÜRSEL'in talimatıyla, 1961 yılında Türk Mühendislerin çabaları ile ilk
Türk otomobili Devrim Eskişehir Demiryolu Fabrikasında, şimdilerin
TÜLOMSAŞ fabrikasında yapılmıştır.
Esas
seri üretilen ilk Türk otomobili Anadol'dur. Koç Topluluğu, tarafından
milli sanayimizin eseri olan bu otomobilin ismi de bir yarışma ile
belirlenerek OTOSAN tarafından 1966-1984 yılları arasında üretilmiştir.
Otomobil adı, arması, amblemi, üretimi, tipi tamamen Anadolu halkına
yönelik olarak düşünülmüştür. Amblemi Hititlilerin geyik heykeli olarak seçilmiştir. 1966
yılında Vehbi Koç tarafından kurulan fabrikada Anadol adıyla üretime
başlamıştır. Toplam olarak 87000 adet A1-A2-A4-A5SV otomobil ve pikap
serisi ile toplam 107175 adet üretilmiştir.
19 Aralık 1966 yılında piyasaya sürülmüştür. Türkiye'de ilk Türk otomobili Nobel adıyla bilinen küçük bir otomobil daha piyasaya çıkmış. Ancak üretimi durdurulmuştur. Koç Holding ve Ford ortaklığıyla üretilen Anadol'un tasarımı bir İngiliz firmasına(Reliant) aittir. Araçta Ford firmasından tedarik edilen motor ve şase kullanılmıştır.
19 Aralık 1966 yılında piyasaya sürülmüştür. Türkiye'de ilk Türk otomobili Nobel adıyla bilinen küçük bir otomobil daha piyasaya çıkmış. Ancak üretimi durdurulmuştur. Koç Holding ve Ford ortaklığıyla üretilen Anadol'un tasarımı bir İngiliz firmasına(Reliant) aittir. Araçta Ford firmasından tedarik edilen motor ve şase kullanılmıştır.
Yukarıda
bahsettiğim gibi tasarım ve mühendislik anlamında ilk Türk otomobili
Devrim'dir. Anadol otomomobillerin bütün modellerin kaportası cam elyafı
ve polyesterden, yapılarak Ford motorları ile H tipi bir şasi üzerine
oturtulmuştur. Bu fiberglas gövde köyde ve halk arasında önceleri tuhaf
karşılandı. Öyleki saman yerine öküz ve hayvanların yediği şeklinde
benzetmelere rağmen Anadolu insanı otomobili severek kullanılmıştır.
Ancak fiberglas üretiminde kullanılan petrol türevi madde fiyatları
aşırı artarak yüksek maliyetli bir otomobil haline getirmiştir. Ticari
bir amacı kalmayan bu otomobilin üretiminden 1984 yılında
vazgeçilmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder