İlk din kitabı, İ.Ö. 2000 yılında Hindistan'da düzenlenimiştir. Evreni kişileştirip tanrılaştırmak da Hindulara özgü bir buluştur. Aşırı zengin azınlıkla aşırı yoksul çoğunluğun yaşadığı bu büyük ülke, aynı zamanda, gizemciliğin (mistisizmin) de kaynağıdır. Tarihte bilinen ilk kutsal kitap, Vedizm dininin kitabı olan Rig-Ved' dir. Vedaların ilk şarkıları büyücülük şarkılarıdır. Bunlarda henüz büyük tanrıların adları geçmemektedir. Boğazköy kazılarında bulunan çok önemli bir antlaşma Vedizm' in kaynaklarını başka ülkelere çekmektedir. Bu antlaşma İsa' dan önce ondördüncü yüzyılda Hititlerle Mitanniler arasında yapılmıştır. Antlaşmada adı geçen tanrılar (İndra, Mithra, Varuna) sonraları Vedizm' in büyük tanrıları olmuşlardı. İ.Ö. 1000 yıllarında tertiplenen Vedizm şarkıları artık bu tanrıların sözünü etmektedirler.
Vedaların en büyük tanrısı İndra'dır. İndra bir doğa tanrısıdır, savaşçıdır da. Oysa onun karşısına bir akıl tanrısı dikmek gerekiyordu. Bu akıl tanrısı da Varuna' dır. Varuna evrensel düzeni sağlıyor, erdemi gerçekleştiriyordu. Tam bir gök tannsı, yıldızlı göğün tanrısıydı (Varuna sözcüğünü ses bakımından, gök anlamına gelen Uranus ve eski İran'ın büyük tanrısı Ahura'yla karşılaştırınız). Bunların yanında başka bir gök tanrısı, güneşli gündüz göğünün tanrısı Mithra yer almaktadır. Mithra bir hukuk tanrısıdır, insanlar arasındaki tüzeyi sağlamaktadır.
Vedalar Hint felsefesinin ilk izlerinin bulunduğu kutsal metinlerdir. Dört tanedirler.
Rig Veda,
Yajur Veda,
Sama Veda,
Atharva Veda,
Her Veda dört bölümden oluşur:
I -Samhitalar -bu bölümde çeşitli tanrılar için yazılmış ilahiler vardır.
II-Brahmanalar -bu bölümde kurbanlar ile kurbanların değerleri hakkında yazılan parçalar vardır.
III-Aranyakalar -bu bölümde simgeler ile meditasyon yöntemlerini saptayan "orman andlaşmaları" vardır.
IV-Upanişadlar -bu bölümde bilgi aracıliğıyla kurtuluşa ermeden (mokra) söz edilir.
Vedalar Hint felsefesinin ilk izlerinin bulunduğu kutsal metinlerdir. Dört tanedirler.
Rig Veda,
Yajur Veda,
Sama Veda,
Atharva Veda,
Her Veda dört bölümden oluşur:
I -Samhitalar -bu bölümde çeşitli tanrılar için yazılmış ilahiler vardır.
II-Brahmanalar -bu bölümde kurbanlar ile kurbanların değerleri hakkında yazılan parçalar vardır.
III-Aranyakalar -bu bölümde simgeler ile meditasyon yöntemlerini saptayan "orman andlaşmaları" vardır.
IV-Upanişadlar -bu bölümde bilgi aracıliğıyla kurtuluşa ermeden (mokra) söz edilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder