Translate

13 Ağustos 2009 Perşembe

Ermeni kökenli Türk tiyatro ve kanto sanatçısı...


Kınar Sıvacıyan (İstanbul 1876- 1950),

Kınar Hanım, 1876 yılında İstanbul' da doğmuş, Annesi Bercuhi Hanım, Tomas Fasülyeciyan Tiyatro Topluluğu'nda oynayan bir oyuncuydu. Kınar Hamın'ın yine bu topluluk oyuncularından Takuhi Heranuş'un ölümü üzerine (1890) onun yerini tutabilecek gayretli bir eleman arandığı sırada annesi Bercuhi Hanım'ın önerisiyle ilk kez aynı toplulukta sahneye çıkar. 1891' de Ahmet Fehim Efendi' nin gurubunda sahneye çıkmış, Mardiros Mınakyan Tiyatrosu'nda oynamış, deneyimli bir oyuncudur. Türkçe'yi Ermeni şivesiyle konuşmasına rağmen seyirciyi etkilemiş ve sevilen bir sanatçıdır. Kınar Hanım ya da Eliza Binemeciyan gibi sahneye tutkun sanatçılar açıkta kalmamak, sahneden uzak durmamak için ellerinden geleni yapıyorlardı. “Yeni Osmanlı Tiyatrosu” diye adı geçecek 45 kişilk tiyatro kadrosunu oluşturdular.
1918' den ölümüne kadar (ağzından hiç düşmeyen sigarası ve) matem elbisesiyle gezen, dünya zevklerine, kadınlık süslerine yan bakıp meyletmeyen Kınar Hanım, yaş konusunun açılmasından hoşlanmaz, başkaları hakkında da olsa söze girmezdi. Söyleyenleri ve söylenenleri de dinlemezdi. 74 yaşında öldüğüne göre 1920'de 44 yaşında olması gerek bu büyük sanatkar, “Kayseri Gülleri” (oyununda) genç okullu kız çağındaki Diyana rolünü tekrarlayabiliyordu. Kınar Hanım eminim ki bilemediğimiz birçok oyunda daha görev yapmış; Türk Tiyatrosu'nun bugüne gelmesinde eşsiz hizmetlerde bulunmuştu.


Kınar Hanım 1918'de sırasıyla; Kirli Çamaşırlar, Kabus, Odalık, Kısmet Değilmiş ve Fare oyunlarında sahneye çıkar. 14 Ağustos 1950'de Kadıköy'deki evinde sessizce göçüp giden Kınar Hanım, 18 Ağustos 1950 tarihinde yine Kadıköy'deki kilisede yapılan sade bir dini törenin arkasından Kurbağalıdere'nin hemen üstündeki Ermeni mezarlığına; daha önceden vasiyet ettiği üzere, ölmüş oğlunun mezarına gömüldü.

Hiç yorum yok: