Translate

4 Ekim 2009 Pazar

Kuran'ın sonra inen bir ayetinin, önce inmiş bir ayetteki yargıyı değiştirip ortadan kaldırması...

Nesih,
Nesh:ir hükmü değiştirmek, iptal etmek.
Nasih: Hükümsüz bırakan, değiştiren."
Mensuh: Hükümsüz bırakılan, değiştirilen.
Ahkamı Fer'iyye fer'i hükümler: Esasa ait olmayan hükümler.Temel ve değişmez hükümlerin dışında kalan hükümler.


Tefsir usûlü ilminde karışık olan meselelerden birisi de şüphesiz ki nesh meslesidir.Kur’ân, bir yandan “Allâh, sözünden asla caymayacaktır (Hac 22:47) derken, diğer yandan “nesh” ile ilgili dört ayete rastlıyoruz. 
 
(Bakara 2:106) Biz daha iyisini veyâ benzerini getirmedikçe bir ayeti(n hükmünü) yürürlükten kaldırmaz veya onu unutturmayız Allâh’ın her şeye gücü yeter olduğunu bilmedin mi? 

(Ra’d 13:39) Allâh, dilediğini siler, (dilediğini) bırakır. (Bütün) kitâb(ların) anası, O’nun yanındadır.

(Nahl 16:101) Biz bir âyetin yerine başka bir âyet getirdiğimiz zaman - Allâh ne indirdiğini bilirken - “Sen (Allâh’a) iftirâ ediyorsun (bu sözleri kendin uydurup Allâh’a atıyorsun) derler.  Hayır (ama) çokları bilmiyorlar.

(İsrâ 17:86) Andolsun, biz dilesek, sana vahyettiğimiz (âyetler)i tamâmen gideririz; sonra onun (geri alınması) için bize karşı (sana yardım eden) bir vekil bulamazsın. 

Bazı Müslümanların iddialarına göre Sonra gelen, öncekini iptal eder. İddia şudur ki, Her kitap kendisinden önce gelen kitapları geçersiz kılmıştır. Buna göre Kur’ân daha sonra geldiği için Tevrât ve İncîl geçersiz kılınmış.  Yani Nesih olunmuştur demektedir. 

Nesih, (yensahu) lûgatte: Men’ ve izale kılmak, tağyir ve iptal etmek, bozmak, bir şeyi yerine getirip koymak mânalarına gelir.Yazının, yazılı olduğu yerden başka sahifeye nakli de nesihtir, buna istinsah deriz.İslâmi kaynaklara göre, Nesh kelimesi lugâtte, izâle etmek, gidermek, yok etmek,  değiştirmek,  tebdil, tahvil ve nakletmek manalarına gelir.  Istılahta ise, bir nassın hükmünü daha sonra gelen bir nas ile kaldırmaktır, başka bir deyimle, şer’i bir hükmün başka bir şer’i delil ile kaldırılması veya mukaddem tarihli bir nassın hükmünü muahhar tarihli bir nas ile değiştirmek veyahutda, mukaddes bir metinin ilgası manasında kullanılır.

Dikkat ederseniz, bu ayetlerde, Kur’ân’ın diğer kitapları neshettiğine (geçerşiz kıldığına) ilişkin her hangi bir işaret yoktur. Bu âyetler, Kur’ân’ın kendi kendisi ile ilgilidir.  Geçersiz kılınan yalnızca Kur’ân’ın bir kısmıdır. Tevrât, Zebûr ve İncîl’de ayetler birbirini nesh etmez.  Ne Zebûr, Tevrât’ı nesh eder ne de İncîl Tevrât’ı nesh eder; bu Kitab-ı Mukaddes için geçerli bir kavram değildir.  Bu sadece Kur’ân-ı Kerîmin kendi ayetlerin nesh etmesi ile ilgilidir. “Kur’ân ancak Kur’ân’la nesih olunur.

Hiç yorum yok: